A is for ... Annapurna nl

Door YellowOnline op vrijdag 31 december 2010 07:31 - Reacties (7)
Categorie: Travel, Views: 4.573

Het heeft even geduurd, maar hier ben ik terug. (bis)

Kerstavond hebben we samen met nog een heel leuke Nederlandse dame (uit Utrecht) gevierd in New Orleans. Dat is een restaurant in Kathmandu, niet de stad in Louisiana, USA. Het was een Westerse bedoening maar kerst is dan ook een feest uit de Christelijke landen. De Hindus hadden eerder deze maand al hun feest van het licht, nl. Diwalhi. Desalniettemin vieren heel wat andere godsdiensten in zowel India als Nepal kerst, mede door de invloed van Westerse film en de constante aanwezigheid van Westerse toeristen. De invulling van het feest is wel niet helemaal hetzelfde hier - zoals bij Westerse gerechten die men kookt lijkt het er op dat men een vaag idee heeft van de Westerse versie en het zo goed mogelijk probeert na te doen, maar altijd enkele essentiele onderdelen over het hoofd ziet. Eet maar eens een croissant in deze landen (ziet er gelijkaardig uit maar smaakt totaal anders) of een pizza (varieren tussen een nauwelijks te eten pannenkoek en iets dat vaag in de buurt komt van pizzadeeg maar met de verkeerde kruiden). Zo ook kerst: waar de valentijnsballonnen en duivelshoorns vandaan komen weet ik niet, maar palmbomen opgetuigd als kerstboom zijn wel grappig. In de Himalayan (Nepalese krant) las ik een artikel over de omarming van kerst door de andere godsdiensten. Ik kon een lach niet onderdrukken toen ik las dat volgens de krant de kerstman een essentieel onderdeel is van de christelijke leer. Toegegeven, het is niet in een korte paragraaf samen te vatten hoe een heidens feest en Sint-Nikolaas ("Santa Claus") ooit samengesmolten zijn in traditie, maar essentieel voor kerst zou ik de kerstman toch niet noemen.

De daaropvolgende dag hebben we gerust met het oog op onze trekking en om de kater van kerstavond te verbijten. Bovendien hebben mijn Engelse metgezellen een stevigere kersttraditie dan ik als Belg, dus reisden ze liever niet die dag. Het gaf ons ook de tijd om heronderhandelingen te doen aangezien de prijs die we eerder kregen inderdaad te mooi was om waar te zijn: het was $50 per dag en niet voor de hele trektocht; en exclusief $40 aan trekking permits. Via ons excellente hotel en een hoop onderhandelen heb ik uiteindelijk een prijs van $190 per persoon kunnen krijgen voor permits, overnachtingen, eten, drinken, een drager en een gids.

Het circuit dat we doen is heel toeristisch. Dat wil zeggen dat het een gekend circuit is dat veel mensen doen en niet te zwaar is. Dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk is. Vijf dagen trekken in de Himalaya is iets anders dan een kampeertochtje in de Ardennen.

Op 26 december trekken we van Kathmandu naar Pokhara, de uitvalsbasis voor alle trektochten in de Annapurna-regio. Na onze gids te ontmoeten overnachten we daar om de volgende ochtend vroeg de bus te namen naar Naya Pul, op 900m hoogte, waar we beginnen aan onze trektocht. De rit naar Naya Pul is heerlijk: in een overvolle bus langs hobbelige wegen rijden we met een slakkengangetje de heuvels in. De bus is gevuld met de geur van wierrook en luide, bezwerende muziek. Onder mijn linkerarm ligt een meisje te slapen en met mijn haren in de wind kijk ik op naar de Annapurna. Een zeldzaam Perfect Moment.

Zodra we aangekomen zijn beginnen we er aan. De bagage van de meisjes wordt door een drager gedragen; ik draag mijn eigen bagage plus proviand. Door de vallei werken we ons naar boven van 900m tot 2070m langs duizende trappen gedurende zes uur. Slopend, zeker omdat de zon al hoog staat wanneer we beginnen en we gedurende de hele tocht volop in de zon wandelen. Iets na zonsondergang bereiken we Ulleri. 1170m trappen: het klinkt minder erg dan het is. Na een ijskoude douche gaan we half bevroren en doodmoe slapen.

De volgende dag is slechts zes uur wandelen, maar nog steeds langs in de rotsen uitgehouwen trappen. Dit is veel vermoeiender dan gewoon hellend terrein aangezien je je knieen hoger moet opheffen. Deze keer gaan we tot Ghorepani op 2885m. Het uitzicht is geweldig wanneer we uiteindelijk aankomen.

Dag drie is het hoogtepunt van onze trek: we staan op om 5 uur voor een steile klim van 315 meter zodat we voor zonsopkomst op Poon Hil staan. Met 3200 meter is dat nog niet de helft van de Annapurna zelf, en toch zijn het op dit uur van de dag al temperaturen van -10 graden Celcius die je mag trotseren. Sneeuw ligt er nog niet: binnen een maand zal de sneeuwgrens nog enkele honderden meters onder dit punt liggen. Vanop Poon Hill is nagenoeg elke berg van het Annapurnagebied zichtbaar. Aanschouw de Annapurna I (8091m) en de Annapurna South (7273m).

Na een hoop foto s te nemen keren we terug naar 2800m voor ontbijt om dan aan de andere kant van de vallei weer te stijgen naar 3200m. Met ups en downs dalen we die dag nog tot Ghandurk op 1950m. Qua conditie - iets dat ik na 10 jaar kettingroken en zonder sport niet meer heb - is stijgen het moeilijkst; maar qua belasting van de spieren en gewrichten is dalen veel erger. Ook het afdalen is voornamelijk trappen, behalve enkele uren in de jungle. Hoewel er in de jungle luipaarden, lemuren en beren leven krijgen we geen van die dieren te zien. Toch is de afdaling in de jungle mijn favoriete gedeelte - misschien ook omdat het jungleterrein me herinnert aan mijn jeugd in de Ardennen (die vergelijking gaat beter op dan het op het eerste zicht lijkt) en me heel goed ligt.

Wanneer we 1250m gedaald zijn; na een dag van 8 uur; zitten we er dan ook helemaal door. We gaan slapen in Ghandruk met, nog steeds, zicht op de Annapurna.

De laatste dag beseffen we eerst en vooral dat het de laatste dag is. Blijkbaar hebben we de trektocht van vijf dagen op vier dagen gedaan! We hebben dit door wanneer we een Spanjaard inhalen die hetzelfde circuit als ons doet maar een dag eerder vertrokken is. Het viel ons eigenlijk ook al op dat we de mensen die we inhaalden nooit meer terug tegenkwamen. Onze gids grinnikt als we hem dit vragen. "Wel, jullie gaan zo snel dus ik ga jullie niet tegenhouden."

Deze dag is een stuk korter dan de vorige. De vooropgestelde tijd om te dalen van Ghandruk (1950m) naar Naya Pul (950m) is vier uur. We zullen er uiteindelijk slechts 3 uur over doen. Bij aankomst zitten we wel helemaal op ons tandvlees.

Het is een dag later wanneer ik dit schrijf. Ik kan nauwelijks op mijn benen staan: kuiten en quadriceps zijn zodanig overbelast dat ik vannacht wakker werd van de pijn. Door mijn rugzak is mijn onderrug ook een slagveld. Daarnaast hebben we alledrie een halve bronchitis overgehouden aan de koude. Vandaag leven we op paracetamol en gaan we zeer weinig doen, behalve het Pokhara Street Festival beleven en vanavond oudejaar vieren. De komende drie dagen worden rusten in Pokhara - op 3 januari keer ik terug naar Kathmandu om mijn visaperikelen op te lossen zodat ik op 5 januari terug naar India kan vliegen. Nu ga ik even op zoek naar een masseur M/V in Pokhara.

Tenslotte wens ik bij deze al mijn medetweakertjes natuurlijk een Gelukkig Nieuwjaar! :+

Voor een bepaalde etnische groep hier was nieuwjaar gisteren al trouwens. Voor de Nepali's is nieuwjaar pas half april. Het jaar 2068 gaat dan in trouwens. De foto is van 2066 :)

Namaste!

Volgende: Let's party like it's 2068 01-'11 Let's party like it's 2068
Volgende: Kathmandu, Nepal: shit, in al zijn betekenissen 12-'10 Kathmandu, Nepal: shit, in al zijn betekenissen

Reacties

Door Tweakers user i-chat, vrijdag 31 december 2010 08:24

WoW - o m f g - het is natuurlijk niet netjes om te vragen maar heb je enig idee wat het je tot nu toe ongeveer gekost heeft - het eerste deel van je blogs heb ik overigens met enige afschuw zitten lezen maar die foto's van je laatste blogs en dit, - ik zou bijna gaan overwegen om eens te kijken of ik niet ergens een rijke suikeroom kan 'vragen' naar een vroegtijdige uitkering van de erfenis, want een trektocht in DIE bergen, BRRRRR ik kan nie wachten ....

Door Tweakers user YellowOnline, vrijdag 31 december 2010 08:31

i-chat schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 08:24:
Ik denk dat ik het voorlopig zelf niet wil weten, maar ik gok dat ik inclusief vluchten en materiaal (zelfs mijn rugzak is gloednieuw) zo'n 2500 euro kwijt ben intussen. Tegen dat ik thuis kom zal dat zo een 3500 a 4000 euro zal zijn. Voor zes weken en met 6 vluchten (Brussel-Helsinki, Helsinki-Delhi, Kathmandu-Bangalore, Chennai-Delhi, Delhi-Helsinki, Helsinki-Brussel).

Door Tweakers user regmaster, vrijdag 31 december 2010 10:41

Ah, een feest van herkenning. Ik heb de Annapurna trek in '95 gedaan naar Annapurna basecamp vanuit Pokhara. Ik heb laatst mijn analoge foto's maar eens ingescand.
Die trappen naar Ulleri staan in mijn geheugen gegrift. Wat heb ik, en veel van mijn medereizigers, daar afgezien zeg door pure onderschatting. De slechte rum die daarna gedronken werd kwam als een geschenk uit de hemel. En daarna douchen vanuit een hot bucket, geweldig.
Poon Hill staat me ook nog bij, om half 5 er tegenop om daarna, in de ijzige kou, de zon op te zien komen om vervolgens de top van de Machapuchare goud te zien kleuren, de wolken in het dal te zien en te beseffen dat je daar dus boven staat.
Blijft een mooie herinnering, Nepal.

Door Tweakers user Neverwinterx, vrijdag 31 december 2010 11:14

Niemand hoogteziekte gehad?

Door Tweakers user ronaldmathies, vrijdag 31 december 2010 11:28

Ik vindt het zo grappig, jouw hele reis komt mij heel bekend voor, ik ben zelf in 2001 / 2002 in India begonnen vanuit Delhi naar Agra naar Varanasi richting Katmandu, vervolgens naar Phokara gegaan en vanaf daar in het eerste jaar de Jomsom trek gedaan en de tweede keer het complete rondje gedaan.

Voor de tweede keer dat we gingen:

Wij waren overigens wel veel minder kwijt, de vliegrijs was toen zo'n 1400 euro geloof ik en de kosten van de vakantie zelf (op lokatie) was in totaal iets van 1000 euro. (we hadden een vast budget). En dan nog wat materiaal kosten wat intotaal zo'n 400 was.

Maar onze reis was dan ook anders, wij gingen meteen naar Delhi en vanaf daar alles met de trein / bus gedaan. Trein was nog het meest gaaf want op de terugreis hebben we meer dan 6 uur op het dak van een trein gezeten omdat het vol was. Dat was overigens wel enorm gaaf om eens meegemaakt te hebben.

Door Tweakers user ronaldmathies, vrijdag 31 december 2010 11:30

Toen wij gingen dachten we dat we hoogte ziekte hadden omdat we elke ochten knetterende koppijn hadden, bleek het probleem bij de kachels te zijn, ze gebruiken daar (toendertijd) heel vaak kerosine kachels, en van die dampen kreeg je koppijn.

Truuk is om aan het einde van de dag weer een stuk naar beneden te gaan, dus je begint laag, gaat omhoog en eindigt weer lager.

Door Tweakers user YellowOnline, vrijdag 31 december 2010 14:47

Ivm hoogteziekte: dit is pas vanaf 3000m tot zover ik weet. De kans dat iemand ernstige symptomen vertoont op 3200m is klein, maar de maat van eerdervernoemde Spanjaard had wel prijs. Bizar ding die hoogteziekte: er is geen enkele link met leeftijd of fysieke conditie. Sommige mensen hebben het gewoon sneller dan andere.

Wat ronaldmathies zegt klopt overigens: je moet altijd lager slapen dan het hoogste punt dat je die dag geklommen hebt,

@ronaldmathies: je moet er natuurlijk inflatie bij ons bijrekenen; de algemene stijging van de prijzen hier in India en Nepal; en ik heb een kost geprojecteerd voor mijn komende tijd in het zuiden. Alles bij elkaar zes weken - ik weet niet hoe lang jouw reis was. De schatting is overigens pessimistisch, naar ik kon thuis liever tot de vaststelling dat ik minder heb uitgegeven dan geschat dan omgekeerd.

@regmaster: ABC lag niet binnen het budget van de meisjes en mijn fysieke conditie laat dat momenteel niet toe: ik zou eerst echt weer wat sport moeten doen, Als we ABC gedaan hadden zouden we ook nieuwjaar in Pokhara gemist hebben trouwens. Ik ben niet zo gehecht aan nieuwjaar, maar hoe speciaal nieuwjaar op een berg vieren ook is, graag niet rillend van de koude met wat daal baht :)

[Reactie gewijzigd op vrijdag 31 december 2010 14:52]

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.