11 films die je niet op Netflix vindt nl

Door YellowOnline op maandag 16 mei 2016 18:00 - Reacties (26)
Categorie: Film, Views: 12.057

Mijn wederhelft heeft een Netflix abonnement in de eerste plaats om series te bekijken. Zelf ben ik geen televisiekijker behalve de occasionele voetbalwedstrijd. TV-series zijn niet aan mij besteed tenzij het richting (absurde) sketches gaat. Wat name-dropping: Monty Python's Flying Circus (1969), Buiten De Zone (1994), Smack The Pony (1999), Black Books (2000), Green Wing (2004), Loslopend Wild (2012). Als iemand ooit VHS opnames van Oei! (1989) vindt, een obscure reeks sketches van wisselende kwaliteit op de toenmalige BRT, ben ik zeer geïnteresseerd.

Mijn klacht van de dag gaat over film: op Netflix zijn bijna alleen maar dwaze Hollywoodfilmen te vinden. Ziehier 11 van mijn favoriete films die je niet op Netflix vindt.




M - Eine Stadt sucht einen Mörder
Fritz Lang, Duitsland, 1931

Fritz Lang heeft de omschakeling van stille film naar talkies goed verteerd, zo bewijze dit drama rond een kindermoordenaar (een fantastische Peter Lorre) die de straten van Berlijn onveilig maakt. [elke gelijkenis met mijn vorige post is toeval :)]. Langs beste film. Beter dan het iconische Metropolis (1927).





Monty Python and the Holy Grail
Terry Gilliam & Terry Jones, Verenigd Koninkrijk,1975

Een van de weinige films waarvan ik de dialogen uit mijn hoofd ken. Veel moet ik er niet over zeggen, want iedereen kent wel het absurde hoogtepunt van de heren van MP (al is hun eigen favoriet Life of Brian).




Ai no korîda
Nagisa Ôshima, Japan, 1976

Beter gekend als L'empire des sens in Europa, want het was een Japans-Franse coproductie om de Japanse censuur te omzeilen. Deze film heb ik leren kennen door mijn vader, wat nogal verbazingwekkend is gezien het thema: Sada, een dienstmeid in het snel militariserende Japan van de jaren 30, begint een affaire met haar meester en hun lust drijft hen tot seksuele extremen. Lang verboden geweest in vele Europese landen, maar intussen te vinden in elke nog bestaande videotheek op een rek tussen de pornoafdeling en de rest van de winkel omdat ze niet zeker zijn waar het thuishoort. Let op dat je geen ingekorte versie te pakken krijgt: in de loop der tijden zijn er veel gecensureerde varianten van verschenen. Een specifieke scene ligt nu zelfs nog gevoeliger dan 40 jaar geleden.




Das Boot
Wolfgang Petersen, West-Duitsland, 1981

Een beetje een vreemde eend in de bijt, ten eerste omdat het hier in Duitsland wél op Netflix te vinden is (geen idee voor België en Nederland) en ten tweede omdat het te vinden is onder de TV series. Eigenlijk is het een 5 uur lange film, maar omdat dat te lang was heeft men een korte cut gemaakt voor de bioscoop en een langere cut van 6 keer 50 minuten die dan op televisie vertoond werden.
Hoe dan ook: 30 jaar later heeft deze destijds duurste Duitse productie nog niets van zijn claustrofobisch effect verloren. En voor één keer met de Duitsers in Wereldoorlog II sympathiseren kan ook geen kwaad.




Le grand bleu
Luc Besson, Frankrijk, 1988

Van dure producties gesproken: dit was destijds Frankrijks duurste productie en is waarschijnlijk de enige film in dit lijstje die zo familievriendelijk is dat zelfs Amerikanen hem aan hun kinderen durven laten zien. Ook ideaal voor een date als je geen bezwaar hebt dat vooral Jean-Marc Barr menig vrouwenhart sneller doet slaan.
Het verhaal zelf is nogal dun: Jacques (voorgenoemde Barr) en Enzo (een zoals steeds degelijke Jean Reno) zijn jeugdvrienden die elkaar als volwassene weer treffen in de competitieve duikwereld. Rosanna Arquette duikt nog op als love interest, maar eigenlijk is de hele film een excuus om mooie natuurplaatjes te schieten, in de eerste plaats van de zeeën en oceanen.
Zelf zie ik 'm liefst in het Frans gedubt, andere in het Engels gedubt (dan heet ie The Big Blue). De film werd gedraaid in alle talen door elkaar en de meeste acteurs hebben hun eigen stem gedubt, dus er is geen 'originele' taal - iets dat bij nog Europese producties gebeurt.




The Cook, The Thief, His Wife & Her Lover
Peter Greenaway, Verenigd Koninkrijk, 1989

De littekens van op te groeien in een videotheek zijn nog niet geheeld. Na 15 jaar Bud Spencer & Terence Hill, Porky's en Police Academy is mijn smaak dermate ontwikkeld dat ik nu al twee decennia elitair genoemd wordt. Daar hoort ongetwijfeld deze film bij, al is het Greenaway's meest toegankelijke film.
Het verhaal zelf is niet bijzonder ingewikkeld: in het restaurant van de Franse kok Richard (the cook) eet elke avond de schurk Albert (the thief) met zijn vrouw Georgina (his wife). Zij begint tussen de gangen door een affaire met een boekenverkoper, Michael (her lover).
Alles is subliem aan deze film! Ik weet niet waar ik moet beginnen met mijn lof. Waarschijnlijk met de cinematografie die in elke cursus filmmaken staan vanwege zijn longshots en kleurgebruik. Of met de dialogen, die parels voor de zwijnen zijn als je geen Engelse ondertitels gebruikt. Of voor de magistrale vertolkingen van Helen Mirren en vooral Michael Gambon, die een van de meest memorabele booswichten uit de geschiedenis van de cinema neerzet. Of de barokke vormgeving van de set, als tableaux vivants, voorzien van kostuums door Jean-Paul Gaultier.
Fantastisch!




Reservoir Dogs
Quentin Tarantino, Verenigde Staten, 1992
Ja, ik vind Pulp Fiction ook goed, maar Reservoir Dogs is stilistisch nog steeds zijn beste.
Het camerawerk, de dialogen, de acteurs, de muziek: alles zit goed in het onwaarschijnlijke debuut van Tarantino. Een zeer quote-bare film die zo populair is dat ik er eigenlijk niet veel over moet zeggen. Zeer summier: een ad interim gangsterbende overvalt een bank maar het loopt fout omdat er een verrader in hun midden schuilt. Met een akelige Michael Madsen en een excellente Tim Roth, die trouwens ook een rolletje heeft in voorvermelde film van Peter Greenaway, alvorens hij de Grote Plas overstak.




La haine
Mathieu Kassovitz, Frankrijk, 1995

[/justify]Dé Franse film van de jaren 90 waarin we 24 uur lang drie jongeren in de banlieus van Parijs volgen. Aanvankelijk nog gewoon 'cool', maar naarmate de film vordert rauw, realistisch en aangrijpend. De zwart-wit film is hier geen gimmick maar een vehikel dat de contrasten in de film vergroot. Twintig jaar later krijgt de film een extra nare bijsmaak na de aanslagen in Parijs en Brussel. L'important ce n'est pas la chute, c'est l'atterrissage.[/justify]



Podzemlje
Emir Kusturica, Servië, 1995

In tegenstelling tot de Oscars zijn de prijzen in Cannes wél een goeie indicatie van de kwaliteit van een film. Zo ook voor deze film van Kusturica, beter bekend als Underground.
Het plot: een aantal Joegoslaven duiken onder tijdens Wereldoorlog II en komen er na decennia weer uit om vast te stellen dat er niets veranderd is. Een film om te lachen en te huilen, zeker als je je geschiedenis (en die van de Balkan) kent. De muziek is van
De korte versie duurt 3 uur, de lange versie meer dan 5 uur. Voor deze film maak ik een uitzondering op mijn regel dat 90 minuten ideaal zijn voor een film: geen van de uren die ik in deze bij momenten anarchistische film stak heeft mij verveeld. Zeker de muziek niet van Goran Bregovic.




Trainspotting
Danny Boyle, Verenigd Koninkrijk, 1996
Dat er zoveel films van de jaren 90 in mijn lijstje prijken is geen toeval natuurlijk: het was ook de tijd dat ik mijzelf onderdompelde in film en muziek.
De eerste helft van de film kreeg vaak het verwijt een ode aan druggebruik, meer bepaald heroïne, te zijn. Het tweede deel van de film laat zien dat die perceptie niet helemaal klopt.
Humor, drama en - het is een constante in mijn filmen - geweldige dialogen. De soundtrack was een best-seller destijds en alleen al deze paragraaf schrijven is voldoende om Underworld's Born Slippy in mijn hoofd te activeren. Remember kids: drugs are shite.




Tenslotte nog een film van Belgische bodem die ik niet in bovenstaande lijstje wou opnemen omdat het niet echt subjectief lijkt:

C'est arrivé près de chez vous
Rémy Belvaux, André Bonzel & Benoît Poelvoorde, België, 1992
De Franstalige Belgische film heeft meer weerklank dan de Nederlandstalige: kijk maar hoeveel prijzen de broers Dardenne al opgestapeld hebben met hun sociale drama's. Toch is de meest invloedrijke Belgische film deze pikzwarte komedie, in het Engels nogal lomp vertaald als Man Bites Dog.
De film is een mockumentary': gefilmd alsof het een echte documentaire is, hoewel het eigenlijk fictie is. In 1992 geloofden nog heel wat mensen dat het echt was, ook al omdat de acteurs en de crew allemaal onder hun eigen naam afgetiteld worden. Benoit Poelvoorde speelt de rol van zijn leven als een huurmoordenaar in Brussel die een filmcrew op sleeptouw neemt en zijn werk doet terwijl hij diepfilosofisch mijmert of poëzie debiteert. In de eerste helft van de film is dit vooral grappig, in de tweede helft wordt het wrang tot aan de beruchte verjaardagsscène die eigenlijk iedereen met een beetje hart in zijn lijf choqueert.
Voor wie het niet door heeft: deze film gaat minder over de seriemoordenaar Ben als over het voyeurisme en medeplichtigheid van de kijker, ten dele gepersonifieerd door de filmcrew.




Sorry Nederland, maar een goeie Nederlandse film heb ik niet gevonden. Als het een troost is: een goeie Vlaamse film al evenmin of ik moet al heel diep duiken en met Delvauxs De man die zijn haar kort liet knippen (1966) afkomen) of de dansfilm Rosas danst Rosas (1997), maar dat zijn geen gewone films. En neen, al heeft Karakter (1997) een Oscar gewonnen, het blijft een flauwe Belgisch-Nederlandse coproductie.
Gelukkig dat de Walen er zijn om de Lage Landen te redden :p


PS. Ik vind nog films goed behalve deze hé. Ik zie graag Fellini en Pasolini bijvoorbeeld. Ze hebben alleen geen films die mij zo aan het hart liggen als bovenvermelde.

Volgende: Replacing the screen on a Microsoft Lumia 640 and similar 05-'16 Replacing the screen on a Microsoft Lumia 640 and similar
Volgende: 180 jaar geleden werd een kind gedood in Berlijn 05-'16 180 jaar geleden werd een kind gedood in Berlijn

Reacties


Door Tweakers user PcDealer, maandag 16 mei 2016 18:44

Ik heb vorige maand de Director's Cut van Das Boot op Netflix in Nederland gekeken.

Door Tweakers user Jeroenneman, maandag 16 mei 2016 18:52

Lijkt me niet meer dan logisch. Je gaat natuurlijk eerst voor het grote publiek. En dan zijn de blockbusters toch belangrijker.

Door Tweakers user MicGlou, maandag 16 mei 2016 19:21

Maak daar dan maar 9 films van... Trainspotting en Das Boot zijn beide te zien op Netflix ;) Reservoir Dogs heeft erop gestaan, nu niet meer helaas...


Door Tweakers user YellowOnline, maandag 16 mei 2016 22:34

MicGlou schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:21:
Maak daar dan maar 9 films van... Trainspotting en Das Boot zijn beide te zien op Netflix ;) Reservoir Dogs heeft erop gestaan, nu niet meer helaas...
Trainspotting is hier in Duitsland niet te zien op Netflix. Nu goed, ik heb het op DVD: het is de eerste DVD die ik ooit kocht.

Door Tweakers user YellowOnline, maandag 16 mei 2016 22:35

PcDealer schreef op maandag 16 mei 2016 @ 18:44:
Ik heb vorige maand de Director's Cut van Das Boot op Netflix in Nederland gekeken.
Staat Das Boot in NL dan onder films en niet onder de series?

[Reactie gewijzigd op maandag 16 mei 2016 22:36]


Door Tweakers user Echt niet., dinsdag 17 mei 2016 00:31

Das Boot is geen serie maar een film, dus dat lijkt me niet meer dan logisch.

Door Tweakers user TommyboyNL, dinsdag 17 mei 2016 11:29

Echt niet. schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 00:31:
Das Boot is geen serie maar een film, dus dat lijkt me niet meer dan logisch.
Das Boot is origineel uitgebracht als miniserie.

Door Tweakers user SaiKoTiK, dinsdag 17 mei 2016 11:44

@Echt niet: Toch wel!
Sommige films worden immers zowel als film en als miniserie uitgebracht, dus niet zo logisch als je denkt.

Das boot film (director's cut): 209 min (http://www.imdb.com/title/tt0082096/)
Das boot mini series (original uncut): 293 min (http://www.imdb.com/title/tt0081834/)

NOG langer, inderdaad.


Zie wikipedia: In West-Duitsland werd een zesdelige mini-televisieserie uitgebracht, en een 145 minuten durende film. De film werd in 1982 in de Verenigde Staten uitgebracht. In 1997 kwam een ruim 200 minuten durende directors cut versie uit. Er bestaat ook een uncut versie van bijna 300 minuten.


Door Tweakers user YellowOnline, dinsdag 17 mei 2016 13:32

Dat zijn net het soort middelmatige films der Lage Landen waarover ik het had, althans de helft die ik gezien heb. Ik kan moeilijke geloven dat je vindt dat Amsterdamned of Schatjes! thuis horen tussen bovenvermelde films. 't Verwondert me dat De Lift niet in je lijstje staat (voor mij persoonlijk nog de meest memorabele Nederlandse film :))

Door Tweakers user niek_nijmegen, dinsdag 17 mei 2016 18:56

'De Noorderlingen' is volgens mij de beste Nederlandse film.

Door Tweakers user lennart111, woensdag 18 mei 2016 00:38

Ik zou ook graag willen verwijzen naar een artikel dat Torrentfreak over dit zelfde onderwerp heeft geschreven: https://torrentfreak.com/...re-not-on-netflix-160402/

Netflix doet wel alsof het alles heeft maar in de praktijk valt dat nog altijd vies tegen. De grootste poging om onder geoblokking uit te komen gaat helaas ook op een fiasco uitdraaien (link), dus ik verwacht de komende jaren echt geen structurele verbeteringen.

[Reactie gewijzigd op woensdag 18 mei 2016 00:39]


Door Tweakers user Maasluip, woensdag 18 mei 2016 09:14

YellowOnline schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:32:
[...]


Dat zijn net het soort middelmatige films der Lage Landen waarover ik het had, althans de helft die ik gezien heb. Ik kan moeilijke geloven dat je vindt dat Amsterdamned of Schatjes! thuis horen tussen bovenvermelde films. 't Verwondert me dat De Lift niet in je lijstje staat (voor mij persoonlijk nog de meest memorabele Nederlandse film :))
Dat Flodder in die lijst ontbreekt...

Om het niveau een beetje omhoog te krikken:
De Aanslag
De Illusionist
De IJssalon
Soldaat van Oranje

Maar goed, Netflix gaat natuurlijk voor het grote en bekende en wil niet teveel betalen. Als je een obscure film voor niets kunt krijgen dan zal die erop staan, een echte blockbuster zal er ook wel te vinden zijn, maar als het er tussenin hangt en de uitgever teveel vraagt dan zal het al snel vergeten worden.

Om nog een leuke obscure film te noemen: Le Professionel. Jean-Paul Belmondo, toch altijd een beetje slapstick.

Door Tweakers user DennusB, woensdag 18 mei 2016 15:09

Het is dan ook wel een flinke lijst met kutfilms. Logisch dat die er niet op staan :P

Door Tweakers user Tarabass, woensdag 18 mei 2016 15:54

Dat is een groot nadeel van de streamingdiensten. Eénheidsworst. Hierdoor zal de maatschappij afgevlakt raken. Het is toch triest dat mensen niet meer in contact komen met muziek en films die niet voldoen aan de massa? En dan willen ze straks ook games gaan streamen.

Het ergste is dat artiesten en bandjes heel moeilijk hun eigen muziek op bijv. spotify krijgen. Ik ken genoeg bandjes die graag hun muziek op spotify zouden willen krijgen, maar dit gewoon niet voor mekaar krijgen. Terwijl de grote bands van nu zelf ook ooit klein zijn geweest. De kans dat je nieuw werk gaat vinden of je grenzen gaat verleggen door ergens tegen aan te lopen worden alleen maar kleiner.

Ik houd veel van niet-amerikaanse films (zullen we maar zeggen). Ik ben vrijwel genoodzaakt ze te downloaden wil ik ze kunnen zien. Ze liggen niet in de winkel, online is het bijna niet te vinden en op de streamingdiensten zal het nooit komen.

Toen hier een paar jaar geleden glasvezel werd aangelegd wisten ze me in de KPN winkel te vertellen dat ik voor hen moest kiezen, want bij hen kreeg ik gratis Spotify. Maar op spotify staat nu niet echt iets wat ik mooi vind. Maar volgens de verkoper stond alles erop. Na een paar namen gezocht te hebben voor mij gaf hij het op. Zijn antwoord? Nouja, bijna alles.

Oei, bijna vergeten. Ik zou de poster van deze video's eens vragen of hij wat voor je kan betekenen:
https://www.youtube.com/watch?v=wp37qR6eg6I

[Reactie gewijzigd op woensdag 18 mei 2016 15:56]


Door Tweakers user link0007, woensdag 18 mei 2016 16:55

Netflix is zwaar teleurstellend in z'n aanbod.

Toen ik voor het eerst Netflix kreeg, ging ik uit enthousiasme films opzoeken die ik graag nog eens wilde zien. Geen *enkele* film die ik opzocht was te zien op Netflix. Oké, series dan maar. Wederom: geen *enkele* serie die ik kijk is op Netflix te zien (soms een eerste of tweede seizoen, maar dat is nog erger dan helemaal niks IMO)

Ik snap echt niet hoe mensen geld kunnen neerleggen voor zo'n minuscuul aanbod aan beeldmateriaal. In Amerika is het aanbod tig keer groter, en daardoor is Netflix daar een goede deal. Maar in Nederland is de hype complete nonsense.

Door Tweakers user YellowOnline, woensdag 18 mei 2016 17:20

Maasluip schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 09:14:
Om nog een leuke obscure film te noemen: Le Professionel. Jean-Paul Belmondo, toch altijd een beetje slapstick.
Voor wie thuis is in Frans is geen enkele film met Belmondo obscuur hoor. Dat was een kaskraker in Frankrijk destijds.
Tarabass schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 15:54:
[...]
Oei, bijna vergeten. Ik zou de poster van deze video's eens vragen of hij wat voor je kan betekenen:
https://www.youtube.com/watch?v=wp37qR6eg6I
Niet veel: "Oei, Jacques" is een ander programma dan "Oei!" ;)

[Reactie gewijzigd op woensdag 18 mei 2016 17:23]


Door Tweakers user Tarabass, woensdag 18 mei 2016 17:32

Oh, sorry, zie het nu ja |:(

[Reactie gewijzigd op woensdag 18 mei 2016 17:34]


Door Tweakers user Tarabass, woensdag 18 mei 2016 17:33

dubbel

[Reactie gewijzigd op woensdag 18 mei 2016 17:34]


Door Tweakers user i-chat, donderdag 19 mei 2016 00:33

YellowOnline schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:32:
[...]


Dat zijn net het soort middelmatige films der Lage Landen waarover ik het had, althans de helft die ik gezien heb. Ik kan moeilijke geloven dat je vindt dat Amsterdamned of Schatjes! thuis horen tussen bovenvermelde films. 't Verwondert me dat De Lift niet in je lijstje staat (voor mij persoonlijk nog de meest memorabele Nederlandse film :))
over smaak kun je eindeloos twisten maar ik vind een film als zwartboek echt mijlen ver beter dan de lift...

maar als we het toch over zaken hebben ik wilde pas eigenlijk weer eens jeugd gerinneringen ophalen en startrek kijken, je weet wel toen de films nog best ok waren e niet die kotsmeuk van 2009 en later.

maar neuh nergens (legaal) te vinden,

Door Tweakers user Universal Creations, donderdag 19 mei 2016 08:12

Ik herken je verhaal. Ik was laatst aan het kijken of Netflix iets voor mij zou zijn en vergeleek het aanbod met mijn favoriete films en amper 1/3 daarvan was op netflix te bekijken. Kortom: netflix is niets voor mij.

Door Tweakers user Valorian, vrijdag 20 mei 2016 07:48

Leuke post. Niet verrassend overigens, iedereen die een beetje filmliefhebber is en verder kijkt dan wat er in de pathé bioscopen gedraaid wordt zal het beamen dat het film-aanbod van Netflix matig is. Qua series kunnen ze leuk meekomen, zeker als je niet bij de kritische groep behoort die altijd maar weer zeurt over dat ze een seizoen achter lopen. Er staat best wel wát op (ik noem een trainspotting, fight club, taxi driver) maar ik merk dat het vooral gericht is op alles wat ooit een award gewonnen heeft en de echte filmhuis-tips of zelfs films die de basis hebben gelegd in de filmgeschiedenis mis ik ook.

Een paar films die ik je kan aanraden op basis van je huidige lijstje (en tevens niet op netflix staan):

- Un Chien Andalou
- Das Kabinet des Dr. Caligari
- Olympia
- The Machinist
- Mr. Nobody
- Eraserhead (volgens mij staat er uberhaupt geen Lynch-werk op netflix)
- Pi (en natuurlijk Requiem for a dream)

Door Tweakers user YellowOnline, vrijdag 20 mei 2016 20:03

Valorian schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 07:48:
- Un Chien Andalou
- Das Kabinet des Dr. Caligari
- Olympia
- The Machinist
- Mr. Nobody
- Eraserhead (volgens mij staat er uberhaupt geen Lynch-werk op netflix)
- Pi (en natuurlijk Requiem for a dream)
Behalve The Machinist en Mr. Nobody heb ik die allemaal wel gezien. Van Leni Riefenstahl heb ik wel meer gezien aangezien ik in Berlijn woon ;)

Door Tweakers user Valorian, vrijdag 20 mei 2016 21:56

YellowOnline schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 20:03:
[...]


Behalve The Machinist en Mr. Nobody heb ik die allemaal wel gezien. Van Leni Riefenstahl heb ik wel meer gezien aangezien ik in Berlijn woon ;)
Van Leni heb ik naast Olympia alleen Triumph des Willens gezien. The Machinist is wel een aanrader, heeft iets modern film noir achtigs, a la Fight Club of Dark City, lekker grimmige sfeer en tevens een beetje een mindfuck.

Door Tweakers user FreshMaker, maandag 23 mei 2016 20:57

Voor een groot gedeelte moet ik je gelijk geven, als het gaat om "zoeken op films"

Maar vergeet niet dat Netflix een aanbieder is, geen zoekmachine.
Tot een paar weken geleden gebruikte ik NF regelmatig, maar ik zoek dan niet naar een specifieke film, maar blader door de interface.

op basis zoals ik vroeger naar de videotheek ging, wandel ik door de schappen en kies "mijn stemming"
Ik kreeg vanzelf iets voorgeschoteld wat ik wilde kijken, en ja, toegegeven het is dan 90% eenheidsworst en 'blockbuster' van een jaar geleden, maar het functioneerde.

Zolang je probeert dingen te vinden die er niet zijn, zul je aan Netflix geen goede deal hebben.
Maar ze brengen voor de "massa" wel een goede service, en samen met hun conculega's HBO en Videoland ( NOG slechter :| ) voorzien ze in een behoefte, en dringen ze toch een deel downloaden uit de 'illegaliteit' weg.

Reageren is niet meer mogelijk