Mensa-toelatingstest nl

Door YellowOnline op maandag 29 april 2013 11:57 - Reacties (52)
Categorie: Other, Views: 11.228

Mensa staat bekend als de club voor slimme mensen. Aangezien er op T.net heel wat slimme mensen rondlopen kan ik me voorstellen dat er wel een publiek is dat geÔnteresseerd is om ooit lid te worden van dat clubje.

Deze post is geen reclame voor Mensa, dus wat ze precies doen kan je lezen op hun websites: Mensa BelgiŽ/ Mensa Nederland en komt hier niet aan bod. Er blijkt een topic over te bestaan ook: Mensa - Het nut, en zijn er hier leden?. Opvallend: in BelgiŽ zijn er 400 leden (op 11 miljoen inwoners), in Nederland 4000 (op 17 miljoen). Zou er toch wat waar zijn van die domme Belgen? :)

Dat was een retorische vraag overigens - ik wil hier geen blogpost met Belgen- en Nederlandermoppen beginnen. De reden daarvoor valt echter net zoals wat Mensa inhoud buiten de scope van deze korte post. Waar ik het over wil hebben is over de toelatingsproef tot Mensa, aangezien de zelftest op de website eigenlijk niet representatief is, in die zin dat de zelftest te eenvoudig is in vergelijking met de echte test. Wie dus ooit Mensalid wil worden en graag weet wat te verwachten: lees verder.




Inleidend
Om toegelaten te worden tot Mensa dien je een IQ-test af te leggen en een score te halen waarmee je in het 98e percentiel of hoger scoort. Eenvoudiger gesteld: je moet tot de slimste 2% van de bevolking horen.


IQ-test
Enkele kanttekeningen hierbij:
  • een IQ-test is een momentopname en zou eigenlijk op verschillende momenten genomen moeten worden om echt correct te zijn;
  • de interpretatie van IQ-scores is vatbaar voor discussie - niet alle psychologen zijn er van overtuigd dat dit een goeie methode is;
  • in principe kan men oefenen op het soort oefeningen die men krijgt bij een IQ test en aldus hoger scoren;
  • de IQ-test van Mensa registreert, althans in BelgiŽ, enkel wiskundige en logische vaardigheden. Taalkundige vaardigheden en kennis vallen uit de boot. In dat opzicht is de Mensatoelatingsproef een slechte indicator van het IQ: iemand die taalkundig sterk is of een grote eruditie tentoon spreidt zal op deze test beduidend minder scoren dan iemand die goed is in wiskunde en logisch redeneren, hoewel beiden op een volledig gestandaardiseerde IQ-test, die beiden in overweging neemt, hetzelfde kunnen scoren.


http://tweakers.net/ext/f/wXWjfDpOlS5g2QOc3O83dXzd/full.jpg

Zo is het dus niet.


De Mensa-test in praktijk
De eigenlijke test bestaat uit 6 delen met elk 20 vragen. Er is een antwoordblad onderverdeeld in de 6 onderdelen met 120 genummerde vakken om het antwoord in te vullen of, in het geval van meerkeuzefouten (delen 3-6), aan te duiden. Bij elk gedeelte is de moeilijkheidsgraad oplopend.

Deel 1: Cijferreeksen
2 0 4 0 8 0 ?
2 4 6 10 16 26 ?
2 4 12 7 9 27 ?

Deel 2: Rekenen
(24 x 3) + 5 = ?
656845 - 313214 = ?
sqr((5^4) / (7^2)) = ?

Deel 3: Operatoren
(de mogelijkheden zijn +, -, *, / )
1 ? 1 ? 1 = 0
72 ? 2 ? 12 = 12
887 ? 6 ? 5208 = 114

Deel 4: Logica 1 - Dobbelstenen
http://tweakers.net/ext/f/eyt0YarTI5vJlrLJcJdjpwad/full.jpg

Deel 5: Logica 2 - Vormen
Ik vind geen voorbeeld op het internet van deze oefening, maar het houdt in dat een geometrische figuur in (onregelmatige) stukken gebroken wordt en dat je op basis van de stukken moet zeggen welke figuur (regelmatige driehoek, onregelmatige driehoek, vierkant, rechthoek, ellips, trapeze...) je kan construeren.


Deel 6: Logica 3 - Beweging
http://tweakers.net/ext/f/UPPFA1bPegcjXbuDbUWW7BKY/full.jpg

Om deze vragen op te lossen heb je 90 minuten - 45 seconden per vraag. Als je daar de inleiding en de tijd voor de uitleg vanaf trekt bij elk gedeelte dan heb je grosso modo nog 30 seconden per vraag. Dat is weinig tijd: het is normaal dat je er niet in slaagt alle vragen te beantwoorden omwille van tijdstekort.

Je mag overigens notities nemen - kladbladen zijn voorzien - tijdens de proef, maar deze worden samen met het examenblad geanalyseerd door de psychologen achteraf. Met andere woorden: je kladwerk speelt waarschijnlijk ook nog een rol in de eindbeoordeling, al weet ik niet hoe ze dat op een gestandaardiseerde wijze kunnen doen.

Goeie vraag voor de meerkeuzevragen: is er giscorrectie? Geen flauw benul - daar moet ik het antwoord schuldig op blijven.

Het resultaat krijg je trouwens niet meteen aangezien de supervisie niet gebeurt door de psychologen (om methodologische redenen). Verwacht een bericht binnen 4 ŗ 6 weken.





Ziezo: ik hoop dat de geÔnteresseerden hiermee een beter idee hebben waar ze zich aan kunnen verwachten bij een Mensa-toelatingsproef.

Volgende post wordt er eentje over taalkunde overigens. Het wordt een hťťl lange post - een tiental A4 bladzijden schat ik - maar verdomd interessant: hoe onze taal de perceptie van de wereld rondom ons beÔnvloedt.

Volgende: BoxeeBox, IMDB & Powershell 05-'13 BoxeeBox, IMDB & Powershell
Volgende: Wifi: Slow download but fast upload after changing router 04-'13 Wifi: Slow download but fast upload after changing router

Reacties


Door Tweakers user davevogel0, maandag 29 april 2013 13:05

Nou, heb je zelf ook al eens zo'n test gedaan?

Door Tweakers user YellowOnline, maandag 29 april 2013 13:09

davevogel0 schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:05:
Nou, heb je zelf ook al eens zo'n test gedaan?
Wel ja, anders kon ik er moeilijk over bloggen ;) Voor m'n blog doe ik vrij veel veldonderzoek ^^

Door Tweakers user sypie, maandag 29 april 2013 13:38

Ik heb de test op de site gedaan. 10 minuten heb ik er over gedaan. De uitslag krijg je niet, omdat dit namelijk niets zegt over je IQ, en omdat het niet te controleren is of je de goede antwoorden wel of niet hebt gegeven of dat je deze ergens anders vandaan al kende.

Voor mijn gevoel waren de meeste dingen nog best wel logisch, net als de voorbeelden die je schetst.

In je voorbeeld, en dan met name onderdeel 3: de operatoren. Volgens mij zijn die door veel leerlingen uit het voortgezet onderwijs niet binnen 30 seconden te maken. Het gevoel voor cijfers is er niet zo heel erg meer... (althans wat ik in de praktijk zie).

Door Tweakers user Apologieser, maandag 29 april 2013 14:06

Ik begrijp niet wat een club zoals mensa toevoegt als je ook gewoon op niveau aan een universiteit kan studeren, en later in het bedrijfsleven ook op niveau kan werken?

Door Tweakers user YellowOnline, maandag 29 april 2013 14:09

Apologieser schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:06:
Ik begrijp niet wat een club zoals mensa toevoegt als je ook gewoon op niveau aan een universiteit kan studeren, en later in het bedrijfsleven ook op niveau kan werken?
Tja, dat kan je over veel clubs zeggen natuurlijk. De dingen die je pakweg bij de scouts leert heb je ook de scouts niet voor nodig.

Door Tweakers user Apologieser, maandag 29 april 2013 14:44

YellowOnline schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:09:
[...]


Tja, dat kan je over veel clubs zeggen natuurlijk. De dingen die je pakweg bij de scouts leert heb je ook de scouts niet voor nodig.
Als iemand bij de scouts gaat is dat vaak vanwege hele andere beweegredenen dan leren een vuurtje te maken van 2 stokjes een touwtje... Net zoals mensen volgens mij niet bij mensa gaan om dingen te leren, maar om sociale acceptatie en dergelijke redenen.

Dus nogmaals kun je bij de mensa meer vinden dan dat je zou kunnen op een goede universiteit of bij een werkgever op niveau? Want als dat niet zo is, is het dan niet gewoon een club slimme mensen die daar zitten omdat ze zo zijn geboren in plaats van hetgeen dat ze hebben bereikt?

Door Tweakers user YellowOnline, maandag 29 april 2013 14:56

Apologieser schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:44:
[...]


Als iemand bij de scouts gaat is dat vaak vanwege hele andere beweegredenen dan leren een vuurtje te maken van 2 stokjes een touwtje... Net zoals mensen volgens mij niet bij mensa gaan om dingen te leren, maar om sociale acceptatie en dergelijke redenen.

Dus nogmaals kun je bij de mensa meer vinden dan dat je zou kunnen op een goede universiteit of bij een werkgever op niveau? Want als dat niet zo is, is het dan niet gewoon een club slimme mensen die daar zitten omdat ze zo zijn geboren in plaats van hetgeen dat ze hebben bereikt?
Het is een club zoals er zovelen zijn waarvan de leden elkaar ontmoeten en babbelen of samen dingen doen. Wat maakt het uit of ze een club vormen op basis van intelligentie of op basis van vlinders verzamelen of op basis van geld (zie Rotary Club)? Er is vrijheid van vereniging in onze contreien.

Je kan tegen specifieke verenigingen zijn, maar dan moet je dat wel beargumenteren. "Kun je bij de mensa meer vinden dan dat je zou kunnen op een goede universiteit of bij een werkgever op niveau" is geen argument maar een bizarre vraag. Wat heeft de universiteit of de werkgever hier mee te maken? Mensa is geen opleidingsinstituut of zo.

[Reactie gewijzigd op maandag 29 april 2013 15:02]


Door Tweakers user Apologieser, maandag 29 april 2013 15:00

Absoluut mensen zijn er vrij in.

Maar als ik op de website kijk welke punten zij aandragen waarom je lid zou moeten worden dan heb ik zoiets van dat kun je ook vinden onder collega's en mede studenten als je op je eigen niveau werkt. Zou zo iemand dan nog iets anders iets extra's kunnen vinden bij mensa?

Door Tweakers user Rafe, maandag 29 april 2013 15:03

Relevant topic @ GoT: Mensa - Het nut, en zijn er hier leden?
Apologieser schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:44:
Dus nogmaals kun je bij de mensa meer vinden dan dat je zou kunnen op een goede universiteit of bij een werkgever op niveau?
Zie het als een extra, niet als iets dat wederzijds uitgesloten is van die twee.
is het dan niet gewoon een club slimme mensen die daar zitten omdat ze zo zijn geboren in plaats van hetgeen dat ze hebben bereikt
Zonder de nature vs nurture--discussie aan te willen zwengelen zou je het idd zo kunnen noemen. Elke club heeft iets dat mensen bij elkaar brengt, of dat nu een uitslag van een IQ-test is, je een ondernemer bent die iets terug wil doen voor de gemeenschap (Rotary/Lion's) of dat je in een bepaalde stad bent gaan studeren. Nieuwe mensen leren kennen en samen borrelen, dingen ondernemen of een workshop volgen. Dan leer je weer mensen uit andere bevolkingsgroepen/beroepssectoren kennen die je via je uni of werkgever misschien niet had ontmoet.

Edit: grappig, YellowOnline was me voor. GMTA? ;)

[Reactie gewijzigd op maandag 29 april 2013 15:04]


Door Tweakers user Repel Steel, maandag 29 april 2013 15:04

Ik hoop dat je je niet vertilt aan een onderwerp als taalkunde. Ik citeer:

Volgende post wordt er eentje over taalkunde overigens. Het wordt een hťťl lange post - een tiental A4 bladzijden schat ik - maar verdomd interessant: hoe onze taal de perceptie van de wereld rondom ons beÔnvloed.

Zie het laatste woord.

Door Tweakers user Jeroenneman, maandag 29 april 2013 15:05

De oefeningen zelf zijn nooit echt hoogstaand (behalve misschien die cijferreeksen), maar het is de tijdsdruk die je vooral voelt.

Je merkt wel dat als je vaker dit soort testjes maakt je langzamerhand wel steeds scherper wordt (er zit altijd wel een Fibonacci of priemgetal reeks tussen)

Door Tweakers user YellowOnline, maandag 29 april 2013 15:05

Apologieser schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:00:
Absoluut mensen zijn er vrij in.

Maar als ik op de website kijk welke punten zij aandragen waarom je lid zou moeten worden dan heb ik zoiets van dat kun je ook vinden onder collega's en mede studenten als je op je eigen niveau werkt. Zou zo iemand dan nog iets anders iets extra's kunnen vinden bij mensa?
Tenzij je een academische carriŤre volgt is universiteit maar enkele jaren. Wat werk betreft: geen idee waar jij werkt, maar op de werkplekken die ik al gehad heb waren toch wel grote verschillen in intelligentie tussen de personeelsleden. Ik kan me voorstellen dat iemand 'hoogbegaafd' wel nood heeft aan gesprekspartners op zijn of haar niveau buiten het werk (en de universiteit om).

Voor alle duidelijkheid: ik ben zelf geen lid van Mensa - ik heb enkel het examen eens meegedaan. Er zijn meer mensen die het examen maken en er door zijn dan leden: slagen vertaalt zich niet automatisch in lidmaatschap. Veel mensen willen enkel zichzelf iets bewijzen. Of doen uitgebreide research, zoals ik ;)
Heb ik overgenomen, bedankt!
Repel Steel schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:04:
Ik hoop dat je je niet vertilt aan een onderwerp als taalkunde. Ik citeer:

Volgende post wordt er eentje over taalkunde overigens. Het wordt een hťťl lange post - een tiental A4 bladzijden schat ik - maar verdomd interessant: hoe onze taal de perceptie van de wereld rondom ons beÔnvloed.

Zie het laatste woord.
Pijnlijk voor iemand die het volgende blogde: d, t of dt? Een gids voor Tweakers en andere mensen :>

Gecorrigeerd intussen. Ik roep wel verzachtende omstandigheden in: snel typen hier tussen mijn werk door, zinsconstructies aanpassen en dan gebeuren zulke dingen. Oorspronkelijk stond er "hoe door je moedertaal de perceptie van de wereld wordt beÔnvloed".
Jeroenneman schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:05:
De oefeningen zelf zijn nooit echt hoogstaand (behalve misschien die cijferreeksen), maar het is de tijdsdruk die je vooral voelt.

Je merkt wel dat als je vaker dit soort testjes maakt je langzamerhand wel steeds scherper wordt (er zit altijd wel een Fibonacci of priemgetal reeks tussen)
Tegen mijn verwachtingen in zat er bij mij geen enkele Fibonaccireeks tussen. Het was nagenoeg allemaal van het type "W * 2 = X + 5 = Y / 3 = Z". Priemgetallen heb ik ook niet ontwaard - maar ik had ook niet genoeg tijd om ze allemaal te doen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd op maandag 29 april 2013 15:33]



Door Tweakers user Rafe, maandag 29 april 2013 15:41

Overigens ben ik wel lid - uit nieuwsgierigheid ooit die test gedaan op een zaterdagmiddag en ik was enigszins verbaasd dat ik daarna de brief kreeg met de mededeling dat ik lid kon worden. Ik wist wel dat ik niet dom was en relatief makkelijk nieuwe concepten begrijp, maar hoogbegaafd zou ik mezelf nog steeds niet noemen. Dat zijn de Einsteins en Hawkings van deze wereld imo.

Een vriend van bleek al langer lid te zijn maar er niets mee te doen, dus toen hebben we afgesproken eens samen de borrel in Den Haag te gaan om te kijken of dat een beetje gezellig zou zijn. Dat bleek het toen ook dus gingen we vaker, maar in de loop van ongeveer een jaar kwamen de voor ons leuke mensen steeds minder dus hield dat een beetje op. Meer dan het lezen van het ledenblaadje doe ik er momenteel niet mee. Ik neem mezelf wel eens voor andere activiteiten te bezoeken, maar daar is het niet van gekomen omdat ik met vrienden en familie de agenda al makkelijk kan vullen.

Door Tweakers user bazkie_botsauto, maandag 29 april 2013 19:08

Ik snap niet zo goed waarom mensen bij een clubje superslimme mensen willen horen.. lijken me meestal niet de meest gezellige figuren :P

Door Tweakers user FireWood, maandag 29 april 2013 19:53

Ik heb weleens een onofficiŽle test gedaan en kwam daar behoorlijk hoog uit (>2%).
Echter in werkelijkheid haalde ik Havo niveau nog niet eens i.v.m. mijn talen. Daarom ben ik met de stelling eens dat je zo'n test niet kan gebruiken om je IQ te testen. Het is allemaal behoorlijk ingewikkeld daar bovenin en is niet simpel uit te drukken in ťťn cijfer.

Door Tweakers user WoutervOorschot, maandag 29 april 2013 21:05

sypie schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:38:
Ik heb de test op de site gedaan. 10 minuten heb ik er over gedaan. De uitslag krijg je niet, omdat dit namelijk niets zegt over je IQ, en omdat het niet te controleren is of je de goede antwoorden wel of niet hebt gegeven of dat je deze ergens anders vandaan al kende.

Voor mijn gevoel waren de meeste dingen nog best wel logisch, net als de voorbeelden die je schetst.

In je voorbeeld, en dan met name onderdeel 3: de operatoren. Volgens mij zijn die door veel leerlingen uit het voortgezet onderwijs niet binnen 30 seconden te maken. Het gevoel voor cijfers is er niet zo heel erg meer... (althans wat ik in de praktijk zie).
Ik zit in 5VWO en aangezien de test voor de slimste 2% v/d bevolking is, denk ik dat je vwo op het vo bedoeld. Ik kan deze vragen zo oplossen, met de laatste had ik wat meer moeite. Dat kinderen op het vo minder gevoel voor cijfers hebben dan decennia terug klopt denk ik wel. Er wordt tegenwoordig meer gericht op vaardigheden en het oplossen van problemen, zodoende wordt het oplossen van deze vragen niet veel moeilijker.

Door Tweakers user BlaSfem0n, dinsdag 30 april 2013 08:39

Ik heb ook al meerdere jaren geleden meegedaan met een Mensa-test. Ik scoorde hoog genoeg om een gratis herkansing te krijgen, maar heb die laten schieten. Was al tevreden met het verkregen resultaat :p

Voor de mensen die dat proeftestje gedaan hebben... Die staat toch wel in schril contrast met de eigenlijke proef. Reken maar dat die 3 tot 5 maal zo zwaar is dan die proeftest. Ook veel meer tijdsdruk. Ik heb van de laatste 2 reeksen misschien 70% kunnen invullen.
Wel spijtig dat er geen linguistische vragen of dergelijke bijsteken wegens het internationaal standaard maken van de test. Ik denk wel dat ik daar ook behoorlijk mee zou kunnen scoren :D

En het nut ervan? Zou me wel leuk lijken om met mensen op niveau te kunnen praten over astrofysica, deeltjesfysica en dergelijke. Hoeveel mensen denk je dat je daar in je omgeving van hebt rondlopen? Ik acht de kans nihil... Tenzij je op de uni werkt of zo.

Door Tweakers user YellowOnline, dinsdag 30 april 2013 08:57

BlaSfem0n schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 08:39:
(...)
Voor de mensen die dat proeftestje gedaan hebben... Die staat toch wel in schril contrast met de eigenlijke proef. Reken maar dat die 3 tot 5 maal zo zwaar is dan die proeftest. Ook veel meer tijdsdruk. Ik heb van de laatste 2 reeksen misschien 70% kunnen invullen.
Wel spijtig dat er geen linguistische vragen of dergelijke bijsteken wegens het internationaal standaard maken van de test. Ik denk wel dat ik daar ook behoorlijk mee zou kunnen scoren :D

En het nut ervan? Zou me wel leuk lijken om met mensen op niveau te kunnen praten over astrofysica, deeltjesfysica en dergelijke. Hoeveel mensen denk je dat je daar in je omgeving van hebt rondlopen? Ik acht de kans nihil... Tenzij je op de uni werkt of zo.
Dit vat perfect mijn ervaring en mening samen.

Door Tweakers user Joindry, dinsdag 30 april 2013 11:31

Leuke post nog eens van je Yellow, al mis ik je sekstopics wel :)
Deze liggen mij een stuk beter dan je ware IT blogs.

Mensa BelgiŽ is jammergenoeg iets heel anders dan die van Nederland. Al is het maar omdat wij Belgen het nog steeds een stuk moeilijker hebben met een niet defensieve reactie te geven wanneer iemand zegt hoogbegaafd te zijn of een hoog IQ te hebben. Het is bijna een automatisme geworden om als Belg te vinden dat die andere een groot eigenbeeld heeft of een dikke nek.
Terwijl het tegendeel klaarblijkelijk waar is. Terwijl vervreemding, eenzaamheid en depressie zťťr vaak deel uitmaken van HB mensen.

Dit maakt tegelijk dat A, mensa BelgiŽ een stuk meer een elitair clubje geworden dan initieel bedoeld. (omdat integratie van de groep en het vinden van een sociaal platform totaal gefaald heeft) En B, de mensen die, zoals BlaSfem0n zegt, mensen zoeken om eindelijk eens een deftig gesprek te voeren of gewoon een vorm van begrip te vinden, er al niet meer hun ding vinden. Die doelgroep zijn dan inderdaad al vaker de "creatief begaafden, diegenen die hun denkpatroon niet in handen hebben. De ongeremde denkers, dromers, som maar op, er zijn tientallen sociale stigma voor uitgevonden intussen. Ik doe mijn best er geen te geven met een negatieve connotatie. Want die zijn er beduidend meer intusen.
Ik heb recent een goede kennis verloren aan zelfmoord die duidelijk creatief begaafd was en in zijn omgeving er geen plaats voor vond. Hij deed vrijwilligerswerk, had een analytische job waar hij zich nog een deel kon bezighouden. Hij stond voor iedereen en alles klaar en klaagde nooit openlijk. Hij volgde jaren therapie, was er ongeveer een jaar vanaf en dof.
Op een zondag ging hij fietsen met zijn wielertoeristenclub, zoals alle andere zondagen. De groep moest stoppen aan een treinoverweg en hij reed gewoon door, op het spoor stopte hij en zette zijn voeten aan de grond, zonder nog ťťn keer achteruit te kijken naar zijn vrienden...

Wat in Nederland dus wel succes heeft om een platform te maken voor deze groep, is in BelgiŽ jammergenoeg vervallen in een elitair sociaal netwerkgroepje.
BelgiŽ heeft anders ook wel nood aan zo een organisatie. In BelgiŽ is HB zijn een van de ergste stigma die je kan krijgen. Geen persoon praat ooit nog normaal tegen je.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 30 april 2013 11:39]


Door Tweakers user YellowOnline, woensdag 01 mei 2013 10:21

@Joindry: dank voor deze uitgebreide reactie!

Door Tweakers user Demoniac, woensdag 01 mei 2013 14:19

FireWood schreef op maandag 29 april 2013 @ 19:53:
Ik heb weleens een onofficiŽle test gedaan en kwam daar behoorlijk hoog uit (>2%).
Echter in werkelijkheid haalde ik Havo niveau nog niet eens i.v.m. mijn talen. Daarom ben ik met de stelling eens dat je zo'n test niet kan gebruiken om je IQ te testen. Het is allemaal behoorlijk ingewikkeld daar bovenin en is niet simpel uit te drukken in ťťn cijfer.
Ik heb ooit eens een officiele test gedaan, op de uni in Nijmegen en kwam daarmee uit op 'intelligenter dan 97,5% van de bevolking' - voor zover ik weet is er daar geen IQ-score genoemd, maar dat kan je nav een grafiek opzoeken. Allemaal leuk en aardig, maar VWO was voor mij ook een drama, vanwege dingen die je niet met logisch denken of een goed geheugen kan oplossen. (tekstverklaring, samenvatten) Uiteindelijk ben ik op een MBO-opleiding informatica terecht gekomen en werk ik inmiddels alweer een jaar of 6 met behoorlijk plezier in de ICT.

Door Tweakers user Cyleo, donderdag 02 mei 2013 12:21

Uit pure verveling de thuistest (http://www.mensa.nl/lid-worden/doe-de-thuistest) ook maar eens gedaan. Was een leuke egoboost. Wel jammer dat ze geen uitslag geven, daar was ik juist benieuwd naar.
Geachte kandidaat,
Jouw resultaten van de Mensa-onlinetest waren uitstekend. Over de gemaakte onlinetest geven wij verder geen informatie (zoals de juiste antwoorden of het aantal fouten).
Ook geven ze het idee dat je eerste die test moet doen om je te kunnen inschrijven, maar het staat gewoon achter een url: http://www.mensa.nl/toelatingstest/ zonder ooit die test te hoeven doen :P Weet niet waarom je dat zou willen (50 euro down the drain) maar vind het opmerkelijk.

[Reactie gewijzigd op donderdag 02 mei 2013 12:24]


Door Tweakers user Roeland007, donderdag 02 mei 2013 13:10

Leuke blog post. Ik moet zeggen dat ik zelf nu bijna een jaar lid ben van Mensa maar hier nog verdraaid weinig mee doe. Ik heb al meerder keren gekeken om ergens heen te gaan. Maar het niet hebben van een rijbewijs en het wonen in een dorp maakt dit nou niet bepaald makkelijk aangezien veel dingen toch 's avonds zijn of redelijk ver weg.

Ik heb ooit de test gedaan en lid geworden om voornamelijk mensen te vinden om over deeltjesfysica en diverse theorieŽn te praten. Ik heb in mijn kringen maar 1 persoon waar ik het hier enig mee over kan hebben maar ook die haakt snel af bij dit soort onderwerpen.

Ik zie in de comments veel mensen die zeggen dat je dan maar mensen op je universiteit of werk moet vinden maar dit is zeker niet voor iedereen mogelijk. Ik heb zelf ook maar VMBO gedaan (Frans en Duits waren mijn probleem). Ik heb toen Laboratorium techniek om MBO niveau gedaan met 2 vingers in me neus. En ben toen verder gegaan met Analytische chemie op het HBO waar slecht 1 van mij minder goed lag (colloÔdchemie). Ook hier ben ik zonder enkel probleem doorheen gelopen. Ik ben echter niet verder gegaan met universiteit om twee redenen. De eerste geld: Je krijgt maar een paar jaar studiefinanciering en daarna wordt het een lening en ik had geen zin om na mijn studie met een redelijke schuld te zitten. En als tweede leeftijd aangezien ik door de lange weg van VMBO->MBO->HBO al een paar jaartjes er op had zitten ik al 23 (en 10 maanden) was en dan aan een studie zou moeten beginnen.
Waneer je het dan over werk gaat hebben is niet veel beter. Ik denk niet dat er veel werkgevers zijn waar een groot dit in de top 5% van Nederland valt met betrekking tot intelligentie. En bij mijn werkgever is dit zeker niet het geval. Ik ben bij dit bedrijf aangenomen om methoden voor het laboratorium te ontwikkelen en dan voornamelijk voor XRF. Echter has ik de eerste HBO'er die ze in dienst namen voor het lab. De rest had MBO niveau of geen opleiding (deze moeten het dan meestal doen met simpel inweeg werk). Dit betekend dat ik op het werk het ook wel kan vergeten om over dit soort onderwerpen te hebben. Inmiddels hebben ze meerdere HBO'er aangenomen aangezien ik vanaf het begin overspoeld was in werk maar bij hun hoef ik ook niet aan te komen met dit soort onderwerpen.

Wat betreft de test zelf was mijn ervaring toch net iets anders. Toen ik de test deed was het eerst twee delen met logisch denken. Elk deel was opgedeeld in 4 subdelen en per deel kreeg je maar een paar minuten. Deze subdelen werden steeds moeilijker en kreeg zeker het laatste deel was niet de bedoeling dat je deze binnen de tijd afkreeg.
Na de twee delen logisch denken kregen we een soort boekje met een enorme berg cijferreeksen. Ook hier was een tijdlimiet dat enorm strak was maar hoelang dit was voor hoeveel opgaven weet ik niet meer.
Om toegelaten te worden moet je of op het logisch denken deel of het cijferreeks deel in de top 2% vallen (je hoefde dus niet beide goed genoeg te maken). Bij de mail van de psycholoog die het na keek kreeg je van beide test het percentage en in het geval van het logische denken zat hier een IQ aan verbonden.

Door Tweakers user actionInvoke, donderdag 02 mei 2013 16:21

sypie schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:38:
Ik heb de test op de site gedaan. 10 minuten heb ik er over gedaan. De uitslag krijg je niet, omdat dit namelijk niets zegt over je IQ, en omdat het niet te controleren is of je de goede antwoorden wel of niet hebt gegeven of dat je deze ergens anders vandaan al kende.

Voor mijn gevoel waren de meeste dingen nog best wel logisch, net als de voorbeelden die je schetst.

In je voorbeeld, en dan met name onderdeel 3: de operatoren. Volgens mij zijn die door veel leerlingen uit het voortgezet onderwijs niet binnen 30 seconden te maken. Het gevoel voor cijfers is er niet zo heel erg meer... (althans wat ik in de praktijk zie).
Het is idd een zeer makkelijke test. Kon gewoon uit het hoofd gedaan worden in een stuk minder tijd dan 90min. Hoop voor die club dat de echte test toch wel een aanzienlijk stuk moeilijker is. De enige die ik niet zo snel snapte was de 3e van test 1. Iemand een idee wat daar het antwoord op was?

Edit: Snap nog steeds niet zo wat je nou bij zo'n club moet. Wat levert het nou echt op?
Edit2: Las net een comment. Mogelijk omdat op 1 uitzondering na iedereen in mijn vriendenkring hoger opgeleid is. Kan me voorstellen als je dat niet hebt dat je soms de drang hebt om andere met vergelijkbare interesses te zoeken.

[Reactie gewijzigd op donderdag 02 mei 2013 16:26]


Door Tweakers user Copycat, donderdag 02 mei 2013 17:33

actionInvoke schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 16:21:
[...]


Het is idd een zeer makkelijke test. Kon gewoon uit het hoofd gedaan worden in een stuk minder tijd dan 90min. Hoop voor die club dat de echte test toch wel een aanzienlijk stuk moeilijker is. De enige die ik niet zo snel snapte was de 3e van test 1. Iemand een idee wat daar het antwoord op was?
+2*3-5 geeft 22. Anders zou ik het ook niet weten en hoor ik het graag.

Door Tweakers user YellowOnline, donderdag 02 mei 2013 17:38

"de 3e van test 1", slaat dat nu op mijn voorbeeld, op de thuistest van mensa.be, op de thuistest van mensa.nl of op nog iets anders? :s

Door Tweakers user Joindry, donderdag 02 mei 2013 17:58

actionInvoke schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 16:21:
[...]

Edit2: Las net een comment. Mogelijk omdat op 1 uitzondering na iedereen in mijn vriendenkring hoger opgeleid is. Kan me voorstellen als je dat niet hebt dat je soms de drang hebt om andere met vergelijkbare interesses te zoeken.
Was het maar zo dat een hogere opleiding automatisch betekent dat je hoogbegaafd bent. Ok de kans dat hun IQ hoger ligt dan het gemiddelde erken ik. Maar de afstand naar HB wordt daardoor niet minder klein. HB hebben vaak het meest last met die mensen omdat ze denken van zichzelf dat ze HB zijn.
Laat dit direct kritiek zijn naar waarom dit soort toelatingstesten eigenlijk fubar zijn. Mits de juiste training en opleiding kom je een heel eind en maak je echt wel meer kans om hier op te slagen. Maar gedemotiveerde, ontredderde HB's komen er dan weer niet in omdat ze dit soort testjes **** vinden en het dan ook niet serieus kunnen nemen.

Door Tweakers user SnoO030, donderdag 02 mei 2013 19:04

Soort gelijke test op school gehad toen ik nog op de MAVO zat (1987 volgens mij). Men wilde het gemiddelde niveau van de gemiddelde nederlandse scholier in beeld krijgen. Weken later zouden we de uitslag krijgen, (De test werd landelijk afgenomen) De makers van de test kwamen hoogst persoonlijk bij ons op school langs om de hoogst scorende persoon, te komen feliciteren. Dat bleek ikzelf te zijn... Er werd mijn vader zelfs geadviseerd mij naar een speciale school te laten gaan. (Door omstandigheden thuis had ik daar helemaal geen zin) Hoe trots de school waar ik toen opzat ook was.. ik bleef dat jaar wel zitten. Dikke ruzie met de directie en lerearen. Om maar duidelijk te maken dat een gezond stel hersens ook een gezonde omgeving nodig heeft om daadwerkelijk tot uiting en bloei te komen.

Door Tweakers user phex, donderdag 02 mei 2013 19:14

Het eerste deel met nummerreeksen kosten mij heel veel tijd, maar die vormen daarna zag ik vaak direct. Ik heb er 13 minuten over gedaan.
Jouw intelligentie ligt waarschijnlijk dicht bij het 98e percentiel (m.a.w. de bovenste twee procent). Jouw score geeft helaas geen duidelijke uitslag of je voor de Mensa-eindtest zult slagen.
Waarschijnlijk heb ik fouten in die nummerreeksen :)

Door Tweakers user k995, vrijdag 03 mei 2013 00:03

Tja vind het altijd raar, zogezegd slimme mensen die zelfs geen gesprek kunnen voeren met iemand "normaal" .

Lijkt me altijd een elitair groepje om zich beter te laten voelen.

Door Tweakers user YellowOnline, vrijdag 03 mei 2013 00:04

Ik wist echt niet dat dit onderwerp zo'n sterke emoties kon oproepen :)

Door Tweakers user Phyxion, vrijdag 03 mei 2013 08:06

Geachte kandidaat,
Jouw resultaten van de Mensa-onlinetest waren uitstekend. Over de gemaakte onlinetest geven wij verder geen informatie (zoals de juiste antwoorden of het aantal fouten). De onlinetest is echter geen officiŽle, geijkte test en geeft alleen een indicatie voor het succes van de eindtest.

Leuk om te zien, maar ik ga ervan uit dat de meeste mensen die zoiets proberen toch wel enig idee hebben waar je ongeveer terecht zal komen. Ik zal niet snel lid worden in ieder geval.

Door Tweakers user Bananenplant, vrijdag 03 mei 2013 10:32

Ik ben een jaartje lid geweest, maar deed er weinig mee. Men zegt dat het lidmaatschap is wat je er zelf van maakt en ik denk dat dat klopt. Het blaadje sprak mij niet bepaald aan, voor borrels had ik destijds geen tijd. Een mailinglijst van een SIG (speciale interessegroep) was eigenlijk het enige dat overbleef.

Je kunt natuurlijk geen algemene uitspraak over ieder individu doen, maar mensen voelen zich daar in de regel echt niet beter dan anderen. Wel heb je vaak emotie zitten bij het "zich niet begrepen voelen". Het blaadje straalt wel een soort "thuiskomen" voor die mensen uit, maar daardoor kreeg ik er wat jeuk van omdat ik daar helemaal niet zo'n last van heb.

Overigens kan het maar zo zijn dat ik wel weer een keer lid word (hoef je alleen je oude lidnummer voor op te geven, geen nieuwe test gelukkig :P ). Ik denk namelijk wel dat ik op termijn kan profiteren van ervaringstips over omgaan met je carriŤre.

Door Tweakers user nickko, vrijdag 03 mei 2013 15:53

Geachte kandidaat,

Hoewel jouw intelligentie boven het gemiddelde ligt, zijn wij van mening dat je waarschijnlijk niet zult slagen voor de Mensa-eindtest.

Niet genoeg! Achja dat wist ik natuurlijk allang :+

Door Tweakers user Herr Roedy, vrijdag 03 mei 2013 17:17

Jouw intelligentie ligt waarschijnlijk dicht bij het 98e percentiel (m.a.w. de bovenste twee procent). Jouw score geeft helaas geen duidelijke uitslag of je voor de Mensa-eindtest zult slagen.

...

Wij menen dat je onvoldoende kans hebt te slagen voor de Mensa-eindtest en adviseren daarom niet aan de Mensa-eindtest deel te nemen.
Nouja soit, ik vind jullie ook stom!!1!.

Toch leuk om geprobeerd te hebben.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 03 mei 2013 20:46]


Door Tweakers user ArtPhil-Flower, vrijdag 03 mei 2013 17:36

"Dat was een retorische vraag overigens."

Een retorische vraag is een vraag waarmee je iemand probeert te overtuigen. "Hoe kon je zo dom zijn?". "Wat denk je nou zelf?".

Ik heb mijn geloof in IQ tests opgegeven toen ik pas geleden 101 scoorde. :+

Psychologie |:(

[Reactie gewijzigd op vrijdag 03 mei 2013 17:56]


Door Tweakers user YellowOnline, vrijdag 03 mei 2013 17:40

ArtPhil-Flower schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 17:36:
"Dat was een retorische vraag overigens."

Nee, hoor.

Een retorische vraag is een vraag waarmee je iemand probeert te overtuigen. "Hoe kon je zo dom zijn". "Wat denk je nou zelf?".
Een retorische vraag is een stijlfiguur waarbij een vraag wordt gesteld, waarop men geen antwoord verwacht.

Door Tweakers user ArtPhil-Flower, vrijdag 03 mei 2013 17:53

Klopt, toch was het geen retorische vraag.

Zelfde artikel:

Een retorische vraag is eerder een mededeling dan een vraag (retoriek is immers de kunst van het overtuigen).

De retorische vraag eindigt op schrift wel met een vraagteken, maar de intonatie van zo een vraag laat eerder een uitroepteken horen.

"Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?"
"Zijn jullie nu helemaal gek geworden?"

[Reactie gewijzigd op vrijdag 03 mei 2013 17:54]


Door Tweakers user Tijmen007, zaterdag 04 mei 2013 21:56

Ik vind het nog altijd vreemd dat wiskundige vaardigheid en logische redenatie worden bestempeld als intelligent. Woorden Nederlandse Taal geeft als omschrijving "als je moeilijke dingen gauw begrijpt", waarmee je met deze test dus een hele hoop overboord gooit. Waarom dan niet gewoon een Wiskunde clubje? Of puzzel clubje ;)

Zelf zou ik eerder voor een proeftijd kiezen, dan leer je iemand kennen. Laat hem deelnemen.

Cito, iq-test, etc. Mensen kunnen grootse dingen doen zonder daarbij goed te scoren op tests, simpelweg omdat je met een test nooit iedereen kan aanspreken en altijd moet generaliseren. Dat is toch ook wel een beetje jammer toch?

Door Tweakers user GamingZeUs, zaterdag 04 mei 2013 22:35

Apologieser schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:06:
Ik begrijp niet wat een club zoals mensa toevoegt als je ook gewoon op niveau aan een universiteit kan studeren, en later in het bedrijfsleven ook op niveau kan werken?
Als jij op niveau bent op de universiteit... Nouwja misschien dan toch een elite menza voor sommige.

Door Tweakers user Ramzi-M, zondag 05 mei 2013 11:17

De derde van de cijferreeks: 14?


Door Tweakers user pruimenpit, zondag 05 mei 2013 12:00

Leuk om te doen! Nu op naar de echte test. :)

Geachte kandidaat,
Jouw resultaten van de Mensa-onlinetest waren uitstekend.

Dat doet mij deugd!

Door Tweakers user Apologieser, zondag 05 mei 2013 12:04

GamingZeUs schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:35:
[...]


Als jij op niveau bent op de universiteit... Nouwja misschien dan toch een elite menza voor sommige.
Electrical engineering op de universiteit heeft een zeer goed niveau, ik kan daar leuke en inhoudelijk vergaande discussies houden. Wat ik dus absoluut niet kon zeggen van het vwo.

Als je een nog hoger niveau zoekt zul je jezelf compleet moeten storten op de wetenschappelijke wereld. Maar dat is niet iets dat ik persoonlijk ambieer, ik vind het wel goed na een master elektro techniek.

Door Tweakers user Slash47, zondag 05 mei 2013 12:50

... waren uitstekend.

w00t too easy bye O-)

Door Tweakers user Solid Seal, zondag 05 mei 2013 13:48

Geachte kandidaat,

Hoewel jouw intelligentie boven het gemiddelde ligt, zijn wij van mening dat je waarschijnlijk niet zult slagen voor de Mensa-eindtest.

Toch boven het gemiddelde \o/ .
In 7 minuten gedaan btw :)

Ik snap echt de ballen van die " X staat tot Y als 1 staat tot 2 " opdrachtjes.. Ik zie het gewoon niet :D

Door Tweakers user coob, zondag 05 mei 2013 15:55

Net ook de test gedaan. :)
-edit-
Had er 18 minuten voor nodig.

Geachte kandidaat,

Jouw resultaten van de Mensa-onlinetest waren voldoende. Hieruit blijkt dat jouw intelligentie waarschijnlijk boven het 98e percentiel (m.a.w. de bovenste twee procent) ligt. Dit betekent dat je bij de bovenste twee procent zou behoren. Over de gemaakte onlinetest geven wij verder geen informatie (zoals de juiste antwoorden of het aantal fouten). De onlinetest is echter geen officiŽle, geijkte test en geeft alleen een indicatie voor het succes van de eindtest.

[Reactie gewijzigd op zondag 05 mei 2013 16:02]


Door Tweakers user SomerenV, zondag 05 mei 2013 22:33

Net de test gedaan in 8 minuten tijd. Ben er een beetje doorheen gevlogen omdat ik nog voor half 11 de douche in wil. Sommige vragen waren me trouwens echt te vaag :+

Jouw intelligentie behoort volgens de resultaten van de Mensa-onlinetest waarschijnlijk wel tot de hoogste 10%. Wij menen dat je het 98e percentiel (m.a.w. de bovenste twee procent) niet zult halen. Die twee procent moet je halen om lid te mogen worden van Vereniging Mensa Nederland.

Achja, prima dat ik tot de hoogste 10% behoor denk ik. Maar wat ik me dan afvraag: wat is intelligentie? Het kunnen oplossen van ingewikkelde rekensommetjes? Het kunnen oplossen van een reeks plaatjes? Een zo uitgebreid mogelijk vocabulaire met allerlei aparte woordjes die een normaal mens nooit zal gebruiken?

Zelf ben ik bijvoorbeeld erg creatief, liever met m'n handen bezig. Ik heb een jaar HAVO gedaan maar ben gezakt met alleen maar onvoldoendes (op de praktijk-vakken na). Op de basisschool is expres achtergehouden dat er in Eindhoven een grafische school zit 'omdat mijn cito-score richting de HAVO wees'. Uiteindelijk naar die grafische school gegaan na nog eens twee naar VMBO en ben ik ben nu een erg gelukkig fotograaf/cameraman. Intelligentie is veel meer dan slim zijn, iets dat veel mensen helaas niet zien.

[Reactie gewijzigd op zondag 05 mei 2013 22:33]


Door Tweakers user Laurens11, dinsdag 07 mei 2013 11:09

SomerenV schreef op zondag 05 mei 2013 @ 22:33:
Net de test gedaan in 8 minuten tijd. Ben er een beetje doorheen gevlogen omdat ik nog voor half 11 de douche in wil. Sommige vragen waren me trouwens echt te vaag :+

Jouw intelligentie behoort volgens de resultaten van de Mensa-onlinetest waarschijnlijk wel tot de hoogste 10%. Wij menen dat je het 98e percentiel (m.a.w. de bovenste twee procent) niet zult halen. Die twee procent moet je halen om lid te mogen worden van Vereniging Mensa Nederland.

Achja, prima dat ik tot de hoogste 10% behoor denk ik.
Ik heb vorig jaar die toelatingstest voor de grap gedaan en bij mij kwam hetzelfde antwoord eruit. Ik vraag me af hoeveel mensen dit antwoord krijgen.

Bij bijv. dit testje, had ik de eerste keer 9 van de 10 goed en de tweede keer 10 van de 10 goed.

Elders heb ik ooit een IQ van 126 gescoord, maar ik vraag me af hoe representatief het allemaal is. Dit zijn natuurlijk momentopnames. Ik zoek eigenlijk nog een goede gratis test waar ik nog een keer een meting kan doen. Vind het sowieso leuk en ben altijd benieuwd naar de uitkomst. :)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 07 mei 2013 11:09]


Door Tweakers user hatake, dinsdag 07 mei 2013 22:14

Ik heb toch nog tegen de hoogste 10% aan mogen tikken bij de toelatingstest.
Toch blijven resultaten bij deze soort testen momentopnames, ik ben al drie keer getest De resultaten:
2011 (begin): 125
2011 (eind):119
2012 (begin):129

Nou ben ik een redelijk "gemiddelde" student op HAVO, maar dat ligt voornamelijk aan mijn werkhouding.
En natuurlijk is het cognitief proces ook belangrijk voor school activiteiten.http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitief_proces

[Reactie gewijzigd op dinsdag 07 mei 2013 22:15]


Door Tweakers user Antoniya001, zondag 18 augustus 2013 23:59

Beetje laat maar heb na doen van de test dit stukje blog gevonden.

Over die 3e van de cijfer reeksen.

Hierboven werd 22 als antwoord gegeven +2*3-5

Kwam zelf uit op 13 op een manier die ook wel leuk was.

De eerste uit de serie is een priem getal die op de plek van de reeks moet staan. De 2e is priem +2, de derde is 2e x3.

Priem reeks :

2 3 5 7 9 11 13
2 4 12 7 9 27 13

dus 4 en 9 zijn 2+2 en 7+2
dus 12 en 27 zijn 4x3 en 9x3

Als iemand het meest correcte antwoord weet hoor ik het graag.

Arjan at audiodude.nl

Reageren is niet meer mogelijk